torsdag 26 november 2009

alltså åååh!

Jag blir så arg!!
På tal om alla idioter i denna värld..
www.ettlivsomgris.se
Se filmen där, sen kan ni även titta vilka gårdar i olika län som bryter mot dessa lagar..

När jag ser sånt här så känner jag bara mer och mer att jag ska bli bonde.
Varför, undrar ni säkert?
Ja nu ska jag berätta varför.. Jag anser inte att "sluta äta kött" är rätt sätt att stoppa detta på.
Eftersom de kommer faktiskt aldrig att hända, visst kanske några fler slutar äta kött pga detta men så småningom börjar de nog äta kött igen. Och om inte annat så finns de fortfarande flera miljoner människor kvar i Sverige som aldrig kommer sluta äta kött.
Det är bara att inse.

Därför vill jag kunna lösa problemet på ett annat sätt. Som blir mycket bättre! (Tycker jag åtminstone) Ni kan ju meddela mig vad ni tycker om mitt förslag..

Kan inte riktigt de här med grisarnas levnads sätt eller så men vad jag förstår så behöver de få möjlighet att böka runt, bygga bo, hålla sig rena, inte ha mat och bajs på samma ställe + få utrymme att utöva sina naturliga beteenden.

Jag har en idé som lyder..
Man köper in grisar, de får gå på lösdrift. Vilket innebär att de får vara utomhus hur mkt de vill, i stora hagar där de finns gott om plats för alla. De finns gräs, vatten, lera, stenar, träd, risbuskar osv. rubbet.. och de kan gå in inomhus där de finns massvis med halm som de kan bygga bo i och böka runt i osv. De ska alltså få leva ett bra och värdigt liv.
Men eftersom (vad jag förstått) man måste ha ganska bra rulleans, in med nya grisar och "ut" med de "gamla" så är de precis vad jag tänkte. Däremot ska dom gamla grisarna få bli ganska många fler år än vad de blir nu för tiden.
Vilket innebär att jag mest troligt måste ha en ganska stor gård med gott om plats och många grisar (bl.a), men samtidigt så är allt värt besväret i slutändan.

Vad jag skulle tro är anledningarna till varför de inte är såhär är pga:
-pengar! är nog största anledningen. det kostar att ha mycket mark, det kostar med stor omsättning av strö, det kostar att inte ha sån stor rulleans, det kostar med veterinär vård osv.
-lata bönder! som inte orkar hålla efter så stora ytor efter grisarna
-rulleansen av grisar! alltså pengar igen men vad jag menar är de att dom inte hinner bli så gamla eftersom de måste slakta så mycket grisar och så ofta som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. man har inte "tid" att "vänta" på att grisarna ska bli gamla.
-mark! bönderna har kanske inte tillräckligt med mark, därför kan de inte göra hagar osv.

Min lösning på problemen är inte att sluta äta kött. Min lösning på problemen är att se till att de är rätt typ av personer som blir bönder och de personer som håller sig till djurens bästa ska få fortsätta arbeta som bönder. Ge dessa bönder förmåner, köp bara deras kött. Även om de blir dyrare.
Kvalite före kvantitet.
Om de ska vara så så skär ner på antalet bondgårdar och se till att de som sköter sig får mer mark, mer "kunder" osv. Så att dessa BRA bönder har möjlighet att fortsätta med deras höga livskvalité för djuren.

Detta gäller såklart inte bara grisar utan kossor, höns och alla djur förstås :)

Inga kommentarer: